Blogs
Welkom op de blog van Buro op Zee! De plek waar ik, als communicatieadviseur, deel hoe werken vanaf mijn catamaran in het Caribisch gebied écht werkt. Hier lees je over de slimme werkwijzen, verrassende inzichten en dagelijkse uitdagingen van remote werken op zee.
Ben je benieuwd hoe je communicatieprojecten soepel laat lopen zonder kantoor? Of wil je weten wat het leven aan boord toevoegt aan mijn werk als adviseur? Hier vind je inspirerende verhalen en een eerlijk kijkje achter de schermen

Rond het middaguur klap ik mijn laptop dicht. Mijn werkdag zit erop, tijd voor de tweede helft van de dag. Net voor ik afsluit, komt er nog een mailtje binnen: “Kun je een infographic maken voor…”. Ik schuif hem terzijde; die komt later wel. Eerst naar buiten. Een kijkje in ons boodschappenavontuur Doel voor vanmiddag: afval wegbrengen en boodschappen doen. Soms neemt dat een dagdeel in beslag. Onpraktisch? Zeker. Avontuurlijk? Absoluut. Met onze bijboot (rubberboot met motortje) pendelen we tussen de ankerplaats en het land. Het is klein, wankel en soms een uitdaging om balans te houden én je waardigheid te bewaren. We zoeken een steiger om de bijboot veilig aan te leggen en wandelen naar de supermarkt. In de winkel begint het creatieve werk: alles vinden wat we nodig hebben, improviseren als iets er niet is, vragen waar je iets kunt krijgen en ondertussen plannen hoe we alles straks weer veilig aan boord krijgen. De hype van burrata en matcha-cappuccino’s in Nederland hebben we een beetje gemist, en hier kom je ze sowieso niet tegen. Wat we wél altijd vinden, zijn de basics: rijst, bloem en ketchup. Voor verse groente moet je soms een straatje verder. Eieren? Misschien heeft de buurman van de caissière nog wat te koop. Na een paar keer vragen lopen we het juiste straatje in en komen bij een houten huisje, vrolijk geschilderd in aquablauw. De buurman van de caissière schuifelt langzaam naar buiten als we hem vriendelijk groeten. Met een knikje nodigt hij ons uit mee te komen naar een kleine schuur achter het huis, waar een paar eierdozen op een plank staan te wachten. Terwijl hij een doosje aan ons overhandigt, zegt hij met een glimlach: “Soms moet je wat langer zoeken om te vinden wat je echt nodig hebt.” Het is een simpele zin, maar hij blijft hangen. We bedanken hem en lopen voorzichtig terug naar de steiger en zorgen dat de eieren heel blijven tijdens het terugvaren. De zoektocht was misschien omslachtig, maar juist daardoor voelen die paar eieren als een klein, onverwacht succes. Zijn woorden blijven door mijn hoofd echoën. Soms moet je eerst een omweg maken voordat je bij datgene komt wat je echt nodig hebt. Hetzelfde geldt voor mijn werk: een vraag naar een infographic klinkt concreet en handig, maar misschien is dat niet direct de oplossing die echt het verschil maakt. Soms is het zinvol om eerst wat verder rond te kijken, te puzzelen en alternatieven te verkennen, zodat de oplossing niet alleen praktisch is, maar ook echt waarde toevoegt. Met de boodschappentassen in onze handen en flessen onder onze oksels balanceren we terug het bijbootje in en proberen we vervolgens alles weer aan boord te krijgen zonder iets of iemand overboord te laten gaan. (Ja, en zeker niet die bak vanille-ijs die we eigenlijk helemaal niet nodig hadden.) Van een praktische vraag naar resultaat met impact ’s Avonds, als de kinderen slapen, de wind is gaan liggen en alleen het geklots van jagende vissen de rust verstoort, klap ik mijn laptop nog eens open. Het mailtje van eerder verschijnt weer in beeld. De vraag is helder: “Kun je een infographic maken voor…” Ik glimlach en denk terug aan onze zoektocht naar de eieren. Voordat ik die infographic zomaar ga maken, stel ik mezelf eerst de vraag: is dit wel echt het middel dat nodig is? Net als bij de eieren kan de eerste aanwijzing simpel lijken, maar soms ligt de beste oplossing een straatje verder. Vaak zijn er alternatieven die beter passen. Geen flyer die in de la belandt, maar een korte video die mensen spontaan doorsturen. Geen nieuwsbrief vol tekst, maar een podcast waarin je het gesprek aangaat. Geen lang verslag, maar een interactieve tool waarmee je doelgroep zelf aan de slag kan. En soms, na dat zoeken, afwegen en doorvragen, kom je toch weer uit bij die infographic. Dan is dat ook helemaal goed, omdat het geen snelle reflex was, maar een bewuste keuze. Het gaat dus niet om de makkelijkste of de snelste weg, maar om de route die echt verschil maakt. Ja, dat vraagt meer tijd, meer creativiteit en soms meer omwegen. Maar het resultaat? Dat raakt, sluit aan bij het doel, bij de doelgroep én bij het moment. Waarom de omweg soms de beste route is Zo werkt het eigenlijk net als bij die boodschappen: het kost vaak meer tijd, voelt omslachtig en soms sleep je je suf, maar het levert wél iets op. Precies zoals een communicatiemiddel dat misschien even onpraktisch leek, uiteindelijk veel meer impact kan hebben dan je van tevoren had bedacht.