Blog 1: 360 graden zeezicht en een kantoor van 4m²
Mijn kantoor? Slechts vier vierkante meter groot, maar met 360 graden uitzicht op de Caribische zee. Een compacte, drijvende werkplek op onze catamaran, verbonden met Nederland dankzij een ijzersterke Starlink-verbinding. Zo voelt het alsof ik gewoon bij mijn opdrachtgevers aan tafel zit. Maar hoe combineer je werken met zo’n onvoorspelbare en avontuurlijke omgeving? Wat betekent remote werken eigenlijk als je kantoor midden op zee ligt?
Remote werken vanaf zee: vrijheid en structuur combineren
Remote werken betekent voor mij vrijheid in tijd en plaats, maar ook het vinden van een balans tussen een avontuurlijk leven en de vaste structuur van mijn werk. Het is werken midden in het avontuur: nieuwe plekken ontdekken, maar ook het weer dat plotseling omslaat, je anker ophalen wanneer je zin hebt in een ander uitzicht of omdat het toch niet helemaal lekker ligt. Terwijl ik gefocust werk aan strategieën en communicatieplannen, volgt de natuur om ons heen haar eigen ritme. We zijn ons constant bewust van de weersomstandigheden, de wind die uit verschillende richtingen komt en het uitzicht dat steeds verandert en mij telkens weer frisse inspiratie geeft.
Een werkdag op zee
Mijn werkdag begint vroeg, rond 6 uur. Terwijl in Nederland de koffiemachines al een tijdje pruttelen en de eerste broodjes uit de tas worden gehaald voor de lunch, trek ik de schuifdeuren open en word ik begroet door de opkomende zon. De stilte op de boten om ons heen wordt slechts af en toe verbroken door het ratelen van een anker dat wordt opgehaald.
Mijn kantoor is minimalistisch en arbo-technisch krijgt het misschien niet meteen een vinkje, maar ik ben gelukkig met mijn houten tafel, bankje, laptop en koptelefoon. Het uitzicht? Elke dag anders. Soms werk ik hier in het zachte ochtendlicht, soms trek ik me terug in de ‘catacomben’ van onze boot om in alle rust iets uit te werken.
De inbox stroomt vol, opdrachtgevers bellen en ik verdiep mij in een communicatiestrategie voor een creatieve campagne binnen de zorg. Tot er ineens een vissersbootje langszij komt. De visser zwaait, houdt trots een kreeft omhoog en wijst naar een aantal ananassen.
“Kreeft? Ananas?” roept hij. “Of... vuilniszakken mee naar de kant?”
Alles-in-één-service, gewoon aan huis... eh, boot. 😄 Ik bedank lachend, geef aan dat ik voorlopig voorzien ben (voor nu nog even geen kreeft), en schakel weer terug naar een briefing voor de fotograaf van de campagne.
Communicatie is geen lucky catch
Die visser met zijn kreeft en ananas bleef een poosje in mijn hoofd hangen. Hij riep wat hij te koop had, in de hoop dat iemand ‘ja’ zou zeggen, zonder te weten wat eigenlijk de behoefte is. Precies dat gebeurt vaak in communicatie: we zenden onze boodschap, maar stemmen die niet echt af op wat de doelgroep nodig heeft.
Misschien herken je het wel: je ziet een reclame, campagne, billboard of intranetbericht en denkt… ja, wat moet ik hier nu eigenlijk mee? Wat is het doel? En voor wie is het eigenlijk bedoeld? Hoe simpel het ook klinkt, we zijn nog steeds geneigd om in communicatie vooral te zenden, onze boodschap, ons product, onze dienst, zonder écht stil te staan bij wat de ander nodig heeft.
Het gevaar is dat je dan vooral je eigen verhaal vertelt, zonder dat het aansluit bij de zorgen, dromen of achterliggende emoties van je publiek. En juist die onzichtbare laag maakt het verschil. Communicatie gaat namelijk niet alleen over woorden, maar over de betekenis die daarachter schuilt. Wat wordt er níet gezegd? Welke geschiedenis speelt mee? Wat hoop je te bereiken, en waar liggen de pijnpunten?
Daarom begin ik elk gesprek bij een nieuwe opdracht met luisteren en doorvragen. Ik probeer te voelen wat er onder de oppervlakte leeft. Wat zijn de verborgen zorgen? Wat is de hoop? Welke verhalen uit het verleden beïnvloeden het nu? Pas als dat helder is, kan ik een communicatieadvies geven dat echt raakt met de juiste strategie, toon en middelen. Deze informatie haal ik simpelweg niet uit een briefing; daarvoor moet je echt in gesprek.
Want net als het leven op zee vraagt communicatie om aandacht, geduld en het lef om soms koers te wijzigen als dat nodig is. Even naast je eigen ideeën en verwachtingen gaan staan, verbinden om daarna écht impact te maken bij de doelgroep.
"The most important thing in communication is hearing what isn’t said."
— Peter Drucker
Zin in het volgende verhaal? Dan neem ik je mee in de wereld van boodschappen doen vanaf een boot. Spoiler: een pak melk halen wordt een soort Expeditie Robinson. En ja, ook dat heeft verrassend veel te maken met communicatie.
Blogs
